2009. április 15., szerda

ATI 4890 a gyakorlatban, mi változott? - apróbb trükkök

Jobb kártya lett a 4890, de a gyári állapotában valószínűleg nem tartanám meg. Elsősorban a zajossága, másodsorban - mint lenni szokott új kártyáknál - az aránytalan ártöbblet miatt. Az órajelek és a feszültségek finomhangolásával "élhetőbbé" lehet tenni.

A 4890 talán az első ATI kártya, aminél hivatalosan is előtérbe került a tuningnál a feszültségállítási lehetőség. Ennek ellenére egyedül az Asus adott ki olyan programot, amivel ez lehetséges. A Rivatunert apró trükkel bírhatjuk rá erre: ez ugyan a hétköznapokban még nem igazán használható, de legalább ki tudjuk próbálni, hogy mire számíthatunk. Megnéztem hogy skálázódik 10 perc Furmarkkal:






























órajel
fesz.
fogy.
vent.
GPU hőm.
VRM hőm.
925 MHz
1.3125V
361W
2800 RPM
88C
112-118C
950 MHz
1.3625V
386W
3000 RPM
93C
123-135C
975 MHz
1.4000V
405W
3050 RPM
93C
128-139C


975 MHz-en már nem tudtam stabilizálni: 1.4V-on még hibázott a kártya, efelett (1.425V-ig mentem el) már fagyott is. Gyári hűtéssel és ventilátorprofillal sok értelmét nem látom a feszültégemelésnek, kevés pluszért jóval nagyobb fogyasztást és jelentősen melegebb alkatrészeket kapunk. Inkább abban nyújt segítséget, hogyha van egy kerek értékünk, ami nem stabil, némi emeléssel azzá tehetjük (mint itt a 950 MHz).

Az ATI Tray Tools-szal egyelőre még nem tudunk feszültséget növelni (éppen csak kiadtak egy 4890 tesztverziót), viszont ami sokkal fontosabb: tudunk rendes 2D profilt létrehozni, tovább tudjuk csökkenteni az órajelet és a feszültséget, ha henyél a kártya. Egyelőre a gyári ventilátorprofilhoz nem is nyúltam, mert elég intelligensen továbbcsökkenti a fordulatszámot. Mit nyerünk vele?


Halkabb lesz a kártya (1200-ról 900-ra változik), csökkennek a hőmérsékletek (minden 40-45 fok), és csökken a fogyasztás is (-39w!). Így már végre megelőzhetjük fogyasztásban is a GTX-eket. A ventilátor enyhe motorzaja némileg megmarad, de klasszisokkal jobb.

Ezt az órajelet még nem teszteltem ki rendesen - egy apró hibát találtam: az ATT menüje belassul. Érdekes módon nem külön a GPU vagy a memória órajelcsökkentése miatt, hanem együttes hatásukra. Tehát ha valamelyiket a gyári (idle) órajelen hagyom, akkor eltűnik a hiba, akármelyiket csökkentem, előjön. Az ATT remek program, egy kis finomhangolással kozmetikázhatjuk a 4890 "hibáit". Az ATI helyében én már rég kukáztam volna a gyári CCC borzadályt, és alkalmaznám Ray Adamset...

Újra nekifutva: mi valtozott? Jobb tápellátás (több tartlék a kártyában), hasonlóan halk, jobb GPU tuningolhatóság (10-15%), némi sebességtöbblet, és idleben alacsonyabb fogyasztás - ebben a felállásban a 4890 már most is jó vétel.