2009. szeptember 17., csütörtök

Athlon II X2 245 HTPC aspektusból

Anno a chipset miatt (780G) választottam a HTPC alapjának az AMD-t. Úgy gondolkodtam, hogy hardveresen fogom a videókat nézni, és ha valamiért nem jó a DXVA, akkor még mindig ott a 4850e processzor, hogy szoftveresen megtegye ugyanezt. Hát a DXVA-s félelmeim beigazolódtak, sajnos elég sok videóval volt probléma, így maradt a processzorra a munka jelentős része.

Az AMD szerint egy 2.4 GHz-es X2 processzor elegendő az 1080p videókhoz is - ez egy elég optimista becslés. Valóban bizonyos környezetben talán megoldható, de alapvetően kevés ehhez, ha ettől az ideális környezettől eltérünk. Windows 7 mellett akármilyen szoftveres codec-et társítottam a Mediaportalhoz, nem volt elég. Ráadásul áttértem az XBMC-re, ami a kevésbé optimalizált FFDShow alapú codec-ével végképp betette a kaput.

Ugyan úgy voltam vele, hogy ez a konfig évekig életképes lesz HTPC-nek, processzorcsere lett a vége. Egy utóbbi időben népszerű Athlon II X2 került bele - lássuk milyenek a tapasztalatok ebből az aspektusból! Alapvetően két fő elvárás van: kellő teljesítmény egy 1080p videóhoz, és alacsony fogyasztás.


Teljesítményügyileg rendben vagyunk: videó-dekódolásnál egy 40-50% előnyt tud felmutatni. Ez annyit jelent, hogy XMBC alatt - a 4850e-n szaggató filmrészletnél - így is 80-90%-os terheltséget kaptam, ami elég. A dekóderek miatt érdekességképpen betettem egy már ezekhez a processzorokhoz képest is retrónak számító Core 2 alapú rendszert (már nálam is a harmadik évében van). Az Intel még mindig erős ebben, mindenféle újabb SSE4.1 nélkül. Nagyon eltérő a codec-ek optimalizáltsága is: pl. a DivX 7 1.8x gyorsabb egy AMD-s rendszeren, és 2.9x egy Intel Quad-os rendszeren, mint FFDShow-val.

Mivel HTPC-ről van szó, tuning a szó szoros értelmében szóba nem jöhet - de lényegében a feszültség csökkentésével épp ugyanazt csinálom. A gyári feszültség stabilizálásához a régi X2-nek 1.05V az újnak 1.15V kellett (az eredeti feszültségek 1.2 illetve 1.35V).

Kicsit tartottam a fogyasztástól, de teljesen pozitívan csalódtam: a 45 nano megtette a hatását. Ezen a felhasználási területen a fejlettebb terheléses menedzsmentnek (is) köszönhetően teljesen partnere volt az energiatakarékos processzornak. Hamarosan jelenik meg 240E Athlon II 45 watt TDP-vel, ami valószínűleg még alacsonyabb értékeken tudja a gyári órajelét.

HTPC-be az Athlon II X2 245 nagyon jó vétel: kapunk +40-50% teljesítményt, hasonló fogyasztás mellett, igazan kedvező áron. Megérdemelten a ma kapható legjobb ár/érték arányú processzor.