Korábban kicsit értetlenkedve fogadtam a kéttányéros rendszerek térhódítását, de kicsit számolgatva rá kellett jönnöm, hogy van benne ráció. Az új bringa 3x10-es rendszerrel jött, szívesen kipróbáltam volna a 2x10-eset. Persze ha az ember teljesen új hajtást-váltást szeretne, az súlyos pénzekbe kerül. Örömmel olvastam Márkus Jani írását különböző konverziókról, a próbához elég lesz egy olcsó középső trekkingtányér is. Ekkor merült fel a kérdés, hogy milyen fogszámmal? Újabb számolgatások következtek, megpróbáltam a korábban nagyon népszerű rendszerhez (26-os kerék, 44-32-22-es hajtómű, 11-32-es fogaskoszorú) viszonyítani, melyiknél találom meg azt az optimális balanszot, hogy mindkét megközelítés előnyét élvezzem.
Viszonyszámok helyett, egy ismert áttételhez kötött sebességből számoltam végig a sorokat, így egyes sebességtartományok megjelennek az Y-tengelyen. A rendszer 2.25 colos gumikat feltételez, 175mm hosszú hajtókarral és 90-es pedálfordulattal. A referenciának használt 9 sebességes, 26-os MTB mindig pirossal van jelölve, 44-32-22-es hajtóművel, és 11-34-es fogaskoszorúval. A kékkel jelölt 29er, fix 11-36-os fogaskoszorúval rendelkezik, csak a hajtómű tányérjait cserélgettem (egyelőre elméletben).
Ezzel a 3x10-es konfigurációval már egy fél éves tapasztalatom van, és csak megerősíteni tudom a grafikonon látottakat. A 24-es csörlőhöz kicsit hozzá kell edződni a nagyobb kerék miatt, versenyen érdekes volt látni, hogy mennyivel magasabb fordulaton tekernek a 26-os bringákkal, nekem pedig már elfogyott az áttétel. Előny viszont, hogy több áttétel áll rendelkezésre, és a nagyobb átfedés miatt tovább is használható a kiskerék, akár 20 km/h-s tempóig. A másik két lánctányérnál elég hasonló sor jött ki, csak némileg más leosztásban.
A 38/26-as hajtómű azért érdekes, mert előreláthatólag ez lesz a legelterjedtebb kéttányéros kombó. Látható, hogy 26-os kerékkel valószínűleg épp a 3x9-es rendszer közé esne be, 29er-rel viszont a középső illetve a nagytányér irányába tolódik el az egész, így a kaptatókon tovább izmosodhatunk az új rendszerünkhöz, ha a haverokkal tartani akarjuk az iramot.
Megérzésem szerint ez a 36/22-es hajtómű lesz a befutó 29er bringán. A 26-os bringan tapasztalt csörlős teljesítmény, a 36-os tányér pedig épp kitölti a középső és a nagytányér közötti részt. A dolog szépsége, hogy erre is a legolcsóbb átépíteni. Ha bármilyen problémát okozna a túl nagy fogkülönbség, akkor még mindig ott van a jelenlegi hajtómű 24-es fogaskereke. A lánctányérok beszerzése már folyamatban van, a gyakorlati tapasztalatokról később.