2012. április 19., csütörtök

M665 a végső 36/22 megoldás

A korábbi 36/22-es megoldások nem voltak rosszak, de nem nyújtottak 100%-os megoldást. Az alátétezett kistányér és a trekkinghez tartozó 36-os acéltányér működött az eredeti átdobóval, de zavart, hogy a beszűkült a  váltótér, és hogy felváltásnál néha bizonytalankodik az átdobó. Ezt próbáltam egy ehhez a kombóhoz fejlesztett M667-es elsőváltóval orvosolni, de szinte még rosszabb lett, mint az eredeti M661-10-es. Vagy felkapta a láncot, vagy bedobta a két tányér közé. Valós helyzetben ritkán futottam volna bele ebbe a problémába, de tesztkörnyezetben sikerült olyan helyzetet szimulálni, amikor tízből egyszer beszorult valahova a lánc. Murphy törvényéből kiindulva szinte biztos, hogy ez a legrosszabbkor jött volna mindig elő.

Nem maradt más hátra, mint az ehhez az átdobóhoz és hajtóműhöz konstruált tányérok használata. Szerencsére a 22-es az megegyezett a meglevővel (a 3x9-es hajtómű tányérjával), csak egy speciális 36-os M665-ös tányért kellett beszerezni. Ez egy elég furán kinéző tányér, vastag peremmel, alacsony fogakkal. Miután megkaptam az is kiderült, hogy alumínium, ami jó ugyan a súlyát tekintve, de nem túl jó a tartósságot nézve. A vastag perem annak tudható be, hogy a láncvezető rámpák kiterjedtebbek a nagy átemelési magasság miatt, emellett laposabbak, hogy keresztbeváltásnál ne érjen bele a kistányéron levő lánc.


Az átdobó magasságával voltam kicsit bajban, mert az eredeti hajtóművön egy bashguard is van. Próbálkoztam alacsonyabb állással, de pár kísérlet után a bashguard magasságának megfelelően állítottam be. Az eredmény nem maradt el - minden hiba eltűnt. Úgy vált, ahogy kell, semmi bizonytalanság, melléváltás. A teljes (!) hátsó sor kihasználható mindegyik lánctányéron köszörülés nélkül, és ideálisabb láncvonallal, mint az újonnan megjelenő 2x10-es rendszereknél (kevésbé áll keresztbe a lánc). Már túl vagyok pár hónapos használaton, és a véleményem nem változott: egy 29er-hez ez a 36/22 + 11-36 kombináció kell. Sokkal kevesebbet használom az első váltót, a kistányér tényleg csak "terepfokozat" kaptatókhoz, amellett, hogy akár ez is használható 20 Km/óra sebességig, minimalizálva az esetleges láncledobásból adódó problémákat.