2009. április 10., péntek

ATI 4890 a gyakorlatban, mi változott? - előzmények

Szeretném kicsit összeszedni a gondolataimat, ami megfogalmazódott bennem a két legnagyobb GPU gyártó viszonyáról és kártyáiknak használhatóságáról a 4800 széria megjelenése óta. Mit értek ez utóbbi alatt? Lényegében minden ami vagy felületesen, vagy nem szerepelnek a tesztekben - szubjektív hangteszt egy tényleg csendes házban, driverek minősége hosszabb távon, fogyasztás, stb.

A 4800 széria szinte berobbant 2008 nyarán, letarolva mindent először ár/teljesítmény arányával (4850) majd abszolút sebességével is (4870X2). Teljesen elhomályosította az amúgy sem túl jól sikerült GTX szériát - sorban jelentek meg a cikkek, hogy mutat fityiszt a sokkal drágább GTX260-nak a 4850 (erre majd visszatérünk). Emelett ott volt a DX10.1 ígérete a 3800 óta, de ebben lényegében az elmúlt másfél évben nem történt változás. Mindenki 4800-ast akart, én is. Lényegében végigpróbáltam az egész szériát pár hónapos használatokkal. Sajnos a gyakorlati tapasztalataim már nem voltak olyan jók, mint amilyen jól kinézett az egész a benchekben. Igazából apróságok, de valahogy mégis nagyon zavart.

A 4850 alapvetően tetszett, csak nem volt előrelépés a 8800GT után. Főleg, hogy az egyik tuning hatasára gyorsult egy 15-20%-ot, a másik meg szinte tuningolhatatlan volt. Három 4850-et fogyasztottam el, egyikkel sem tudtam a Furmarkkal 650-670 fölé jutni (625-ről indulunk).

Apropó Furmark - az elmúlt fél évben az ATI számára szinte tabuvá vált ez a GPU stabilitást vizsgáló programocska. A referencia kártyákkal igazából nem volt semmi gond, de a kártyagyártók által kidobott egyedi tervezésűek tuning nélkül is elhaltak (és halnak) a teszten. Mit csinált a gyártó? Driverből korlátozta, így az nem teljes terheléssel futott. Sok ember (némileg) jogos reakciója az volt, hogy úgysem ezzel játszom... Ez éppenséggel csak ott üthet vissza, ha a játékok is hasonlóan kezdik terhelni a 4800-akat. Az ironikus ráadasául a dologban az, hogy mivel ez erősen shaderintenzív alkalmazás, kidomborítja, hogy milyen előnyt szerezhetne a 4800 a GTX ellenében, ha a hasonlóan optimalizált játékok születnének. Ergo nagyobb sebesség, de kétséges, hogy a piacon levő kártyák egy része bírja e.

De vissza a kártyákhoz - vettem egy CF alaplapot és bele két 4850-et. Így már a sebesség is rendben volt. Elméletileg. Gyakorlatilag a mai napig zűros több GPU-t használni, mert újabb játékoknál szinte 100%, hogy belefutunk valami olyanba, ami csak az egyiket használja. Ott vannak emellett a nem "hivatalos" egyéb alkalmazások (scene demók, techdemók, stb.) aminél amúgy is kétséges, hogy rendesen skálázódik. De ez a nyári uborkaszezonban még nem volt lényeges - ami jobban zavart, hogy az apró ventilátorok terhelés alatt nagyon zavaróak voltak, folyamatosan változott a fordulatuk - pl. a GRID szinte túráztatta a ventiket.

A hűtőcsere árával és némi készpénzzel el is jutottunk az éppen megjelent 4870X2-ig. Sebességileg a mai napig fantasztikus kártya. Mivel a kártya felét lekapcsolja 2D módban, a hűtés is meglepően halk. Terhelés közben is jobb, mint a két 4850. Az üröm az örömben, hogy emelett olyan elektronikus nyekergést képes csapni terhelés alatt, hogy katasztrofa. Hiába próbáltam belőni a ventit, sajnos a súgás-sipolás volt, hogy elnyomta. De ez a kisebbik gond. A nagyobbik, hogy kezdtek szállingózni ősszel az új játékok, és szinte minden másodiknál vagy valamilyen hibát tapasztaltam, vagy csak fele sebességgel futott a kártya, mint tudott volna (multi GPU támogatás bukta). Meg kell várni pár drivert és patchet...

Az X2 iskolapéldája annak, hogy kis odanemfigyeléssel mennyit ronthatunk a kártya használhatóságán. Már pár hónapja piacon volt a kártya, de az senkinek nem tűnt fel, hogy boot után aktív marad a kártya mindkét fele, és kb. +40 wattot fogyaszt henyélés közben. Ez amúgy a szemfüles teszt nézegetőknek is feltűnhetett, hogy elég nagy eltérések voltak a kártya fogyasztását illetően. Erről küldtem is értesítőt a driver fejlesztők felé - nem tudom, hogy emiatt vagy sem - de a következő driverben javították. Ati Tray Tools-t használva ennél is jobban megoldhatjuk. Azt már nem értem, hogy miért hagynak a kártyában +30 wattokat feleslesen... A hibás és az ATT között a 67 watt viszont már egy komplett gép fogyasztása is lehet (a HTPC-m fele ennyit eszik).


A multi GPU-s dolog azóta sem érdekel, de adtam még egy esélyt - jött egy szimpla 4870. Sajnos addigra az 512 Mb-os verzió fénye kicsit megkopott, nem hogy a 4850, de ez a kártya sem volt képes befogni a GTX260-at. Ez azt hiszem jól mutatja az nVidia driver beli potenciáját, és hogy mennyire képesek lobbizni a fejleszőknél. Fél év után nem hogy a bejósolt porráalázós dolog nem jött be, hanem megfordult a helyzet. Persze ehhez kellett az 5%-al gyorsabb GTX260-216 is. 4870 esetén sajnos a referenciamodell is a határon táncolt Furmarkot illetően, a 150-160 fokos tápellátó rész nem túl jó dolog.

Januárban mélyrepülésbe kezdtek a GTX280 árak (jött a 285), alig volt drágább, mint a GTX260. Kipróbáltam ezt is. Így utólag ez tetszett az összes közül a legjobban - idle kevesebbet fogyasztott, mint bármelyik 4800, halk. Terhelés közben sem zavaró - a fülemnek sokkal kellemesebb a GTX ventilátorának hangszíne. Drivereknél kevesebb gondom volt, és kaptam egy 20-25%-ot pluszban sebességben (ahol a memória számít többet). A kártya felépítése példaértékű - a mostre GPU ellenére 50 fokkal hűvosebb volt a kártya.

Pár hete a GTX260 ára is lezuhant (vagy 40%-ot) - jó vétel lett. Gondoltam becserélem, de befutott a 4890 is, győzött a kiváncsiság. Elméletileg javítottak a 4870 problémás részein...